Muslimani iz celega sveta te dni opravljajo še zadnje priprave za odhod na hadž. Muslimani iz naših krajev so razvili poseben vid ljubezni in spoštovanja do pete praktične islamske dolžnosti. Tako se vsemu tistemu, ki vodi do Mekke in Medine izkazuje posebno mesto in spoštovanje. Opraviti hadž pomeni odzvati se pozivu Vzvišenega Boga in obiskati mesto posebnega pomena za vse muslimane – Sveto Mekko. Tisti, ki opravlja hadž je Božji gost. Tiste, ki odhajajo na romanje se pospremi z najlepšimi besedami, molitvami, pozdravi. Ta svečani trenutek smo poimenovali ikrar dova (molitev ob odhodu na hadž).
Hadž – odzivanje na poziv Gospodarja svetov
Hadž je peta praktična islamska dolžnost za polnoletne, zdrave, razumne in finančno sposobne muslimane in muslimanke. To je posebno, sveto in častno potovanje proti Sveti Kabi v Mekki, prvem Božjem hramu na zemlji. Sestavljajo ga oblačenje ihrama (dvodelna romarjeva obleka bele barve), ki simbolizira edinstvo in enakost med ljudmi, preživljanje dneva na planoti Arefat (planota v bližini Mekke), ki nas opominja na ponovno ponovno oživljanje in stopanje pred Gospodarja svetov na Sodnem dnevu, in tavaf (kroženje okoli Ka’be), časne in svete hiše vseh muslimanov. Ti trije elementi skupaj v obliki farza (obveznega sestavnega dela hadža) imajo močno sporočilo enotnosti in spoštovanja do človeka, kot Božjega bitja. Poleg tega z opravljanjem tudi drugih obredov kot sta sa’j (hoja) med bregovoma Safa in Merva (bregovi v bližini Kabe), kamenjanje hudiča (metanje kamenčkov), opravljanje molitev ob mekami-Ibrahimu (mesto na katerem je stal Božji poslanec Ibrahim, a.s.) s čim romarji potrjujejo povezanost z Ibrahimom, a.s. (Abrahamom), njegovo prakso, obredi in etiko.
Za hadž je potreben ikrar – odločitev
Beseda ikrar pomeni: potrjevanje, pričevanje, sprejetje, soglasje, potrditev. Ikrar se kaže v trdni odločnosti da se želi v imenu Boga in na njegov poziv obiskati sveti hram v Mekki, z zagotavljanju materialnih sredstev za potovanje in podporo družine v času trajanja hadža. Ta svečani trenutek spremstva romarjev se imenuje ikrar dova. Prav tako je to priložnost za potrjevanje in promocijo hadža za širši krog vernikov, ki se svečanosti udeležijo. Iz izkušenj imamov lahko povemo da se en del vernikov odloči opraviti hadž prav zaradi prisotnosti na ikrar dovi. Zaneseni s čustvi in ljubeznijo do svetih krajev, ki je sestavni del naših molitev, muslimani sprejemajo trdno odločitev da želijo iti na to sveto pot. To je trenutek, ki ostaja v srcu tako bodočih romarjev kot tudi njihove družine, sorodnikov in prijateljev, ker predstavlja neposredno najavo in čakanje srečanja z izbranimi kraji. To je obenem tudi pot s katero se krepi skupnost v izgradnji trajnih vrednosti in dobrih ljudskih odnosov. Romarji so v mislih tudi s tistimi, ki so ostali doma in tistimi, ki so jih pospremili, ker se renaša od Ebu Hurejra da je Božji Poslanec, a.s., Boga prosil:„Moj Bog, oprosti romarju in tistemu za katerega bo romar prosil za odpuščanje grehov!“ (Et-Taberani)
Kako je potrebno pospremiti bodoče romarje ?
Hadžije se spodobi pospremiti na naslednji način: obiskati jih, jim zaželeti srečno pot z molitvijo, biti prisoten na njihovi ikrar dovi, prositi jih za odpuščanje in jim odpustiti morebitna nesoglasja, v primeru če smo jim dolžni jim ta dolg vrniti.
Pripravil: Nevres MUSTAFIĆ