Od 4. do 6. septembra 2016 je mufti prof. dr. Nedžad Grabus sodeloval na Forumu v Salzburgu (Avstrija), ki se je odvijal pod sloganom ”Napadena je odprta družba”. Forum organizirajo Mednarodni mirovni inštitut z Dunaja, KAICIID (King Abdullah bin Abdulaziz international centre for interreligious and intercultural dialogue) prav tako z Dunaja in Fondacija odprta družba.
Letošnji Forum v Salzburgu je poskušal odgovoriti na določena vprašanja, kot so: Kako lahko odprta družba odgovori na izzive zaradi velikega števila beguncev, ki prihajajo z Bližnjega vzhoda, odprtih mej v Evropi? Ali se odprta družba lahko sooča s temi izzivi? Ali so odprte družbe dovolj prilagodljive ali je njihova odprtost ranljiva? Ali se bodo države zapirale v svoje nacionalne okvire?
Na Forumu v Salzburgu je sodelovalo več kot šestdeset strokovnjakov s celega sveta, kot so princ Al Faisal Turki iz Rijada, Adel Ben Khalifa Hamed Al Fadhil, namestnik ministra za notranje zadeve kraljevine Bahrajn, Andrej Benedejčić, slovenski predstavnik v OSCE na Dunaju, Steven Erlanger, predstavnik New Yoirk Timesa, prof. Thomas Hegghammer z Univerze v Oslu, in drugi.
Mufti prof. dr. Nedžad Grabus je skupaj s Patrice Brodeur iz KAICIID-a, Vianom Dakhel Saeedom, članom parlamenta, in Hindo Kabawat, direktorico medreligijskega centra za gradnjo miru, svetovnega diplomatskega religijskega centra za reševanje sporov, sodeloval v panelu ”Odprte meje in odprte družbe: stabilnost, integracija in dialog”. Uvodni nagovor je imel generalni sekretar KAICIID gospod Faisal Bin Muammar.
Mufti prof. dr. Grabus je govoril o odgovornosti vseh ljudi, ko teče beseda o miru in sobivanju med ljudmi v celem svetu. Kot primer je navedel genocid v Srebrenici, ki so ga storili ljudje, ki so kristjani, a so živeli skupaj s svojimi sosedi muslimani. Nato je govoril o prvih stikih med muslimani in kristjani v Damasku. V klasični literaturi je islam obravnavan kot nova krščanska sekta. Težava, ki se pojavlja od takrat, in je prisotna še vedno, je, da se islam pogosto predstavlja kot nasilna religija. V demokratični družbi morajo imeti vsi ljudje enake pravice, kot je npr. gradnja verskih objektov. Navedel je primer Ustavnega sodišča Republike Slovenije, ki je prepovedal organiziranje referenduma o gradnji džamije, in v obrazložitvi pojasnil, da se ne more odločati o z ustavo zagotovljenimi pravicami.
To je v nasprotju s švicarskim primerom, kjer je prek referenduma prepovedano grajenje minaretov. Mufti je govoril o različnih primerih v Evropi in pristojnosti za verska vprašanja. Medtem ko je v Franciji Ministrstvo za notranje zadeve odgovorno za verske skupnosti, je v številnih državah to rešeno drugače in prek oddelkov za izobraževanje in kulturo, kot je npr. v Avstriji in Sloveniji. Poudaril je, da je prisotno pomanjkanje skupne narativnosti o muslimanih v Evropi. Naša obveznost je kako in na kakšen način predstavljati in razumeti islam, saj se islam v evropskem šolskem sistemu, v katerem so predstavljene površne ali napačne informacije, obravnava različno. Medverski dialog nima alternative. KAICIID skupaj s svojimi partnerji, Avstrijo, Španijo in Vatikanom, dela na koristnih projektih s področja medreligijskega in medkulturnega dialoga.
Muftijevo predavanje je bilo iztočnica za zanimivo in produktivno razpravo, v kateri so sodelovali ostali udeleženci.
V sklopu foruma so udeleženci imeli priložnost spoznati se z delovanjem znane slovenske skupine Laibach. Član skupine gospod Ivan Novak je predstavil zgodovinsko retrospektivo delovanja skupine in njihovo dojemanje svobode ter aktivno sodelovanje v jugoslovanski oziroma slovenski, pa tudi širši družbi.
Nevzet Porić