Zekat kot steber solidarnosti

Zekat je tretji steber islama. Vsak polnoleten musliman, ki ima premoženje v vrednosti, ki se imenuje nisab (najmanjša količina premoženja, ki jo mora imeti musliman, preden je dolžan dati zekat), mora vsako leto dati zekat. Zekat se omenja v prvih virih islama: Kur’anu in sunetu. Zanimivo je, da se zekat v kur’anskih vrsticah omenja takrat, ko Kur’an govori o namazu, in tako aludira na skladnost duhovnega in materialnega sveta, njuno uravnoteženje in harmonijo, ki ju islamsko učenje splošno zagovarja. 

Zekat v arabščini pomeni rast in čistoča. Zekat čisti dušo grehov, ozkosrčnosti in skoposti. V hadisu je povedano, da dajanje zekata nikoli ne bo zmanjšalo premoženja. To je logično, saj se v primeru zekata del premoženja iz neporabljenih zalog daje revnim in pomoči potrebnim. Tako posledično pride do osvežitve v ekonomiji in razvoju trgovine. 

Vzvišeni Allah je v 60. ajetu sure Et Tevbe določil osem kategorij tistih, ki zekat prejemajo: »Zekat pripada le revežem in siromakom ter tistim, ki ga zbirajo, tistim, katerih srca je treba pridobiti, za osvoboditev suženjstva, tistim, ki so prezadolženi, tistim, ki se borijo na Allahovi poti, in potniku. Allah je tako določil, in Allah je Vseveden in Moder.«

Iz navedenega ajeta je Husein Đozo potegnil izreden zaključek: zekat je družbeni instrument za zadovoljitev vseh potreb družbe oziroma skupnosti. 

Skozi naštete kategorije res vidimo, da te pokrivajo velik del skupnosti. Prava moč zekata torej lahko pride samo iz institucionalnega zbiranja in deljenja, kar navsezadnje tudi je sunet Poslanca, naj je mir z njim, in praksa najboljših generacij muslimanov. Kaj to pravzaprav pomeni?

Muslimani svojo solidarnost najpogosteje kažejo do siromakov, in sicer jim dajejo miloščino in zekat. Če malo globje pogledamo kur’ansko besedilo, bo s tem pristopom večina ostalih kategorij, ki jim pripada zekat, nekje na stranskem tiru, v senci siromakov in zapostavljena. 

Musliman na zekat ne sme gledati kot na svojo osebno obveznost, za katero bo odgovarjal izključno Bogu. Zekat ima širši pomen. Islamska ustanova je z enim delom usmerjena k socialnim kategorijam, medtem ko širši smisel in duh tega islamskega predpisa zajema sistemski pristop ključnim izobraževalnim, ekonomskim, kulturno-civilizacijskim in etičnim problemom muslimanske skupnosti. 

O tem je v sedemdesetih letih razmišljal tudi Husein Đozo, ko je dal pobudo za usmerjanje sredstev iz zekata za potrebe izobraževalnih institucij Islamske skupnosti. Rezultat tega je bilo odprtje Islamske teološke fakultete oziroma današnje Fakultete za islamske vede v Sarajevu, ki je ena od vodilnih institucij za preučevanje islama v Evropi. Več sto študentov, različnih profilov so štipendisti t. i. fonda Bejtul mal. Priča smo tudi aktivnemu prizadevanju in skrbi Islamske skupnosti za muslimane na področju Gaze in Palestine, prav tako potekajo različne humanitarne akcije na področju Bosne in Hercegovine, Slovenije in drugih držav. V tem je bistvo zekata. To potrjuje, da je edina legitimna in sunetu najbližja institucija za vplačilo zekata fond Bejtul mal Islamske skupnosti. 

Prosimo Boga, da nagradi vse, ki izpolnjujejo obvezo dajanja zekata. 

»Moja milost zajema vse, naklonil jo bom tistim, ki se bodo izogibali grehu in dajali zekat, in tistim, ki bodo verjeli v Naše dokaze« (El Araf, 156).

Riad Subašić